16. – 24.10.2020.
|
|
izložba
Borbe s papirom. Javna knjižnica
Foto: Damir Žižić

AUTORI:
Marcell Mars i Tomislav Medak

PRODUKCIJA:
Multimedijalni institut
Centar za postdigitalne kulture Sveučilišta Coventry
WHW/Što, kako i za koga

MAMA, Preradovićeva 18, Zagreb
prezentacija i projekcija:
16/10 2020, 18 h

Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
otvorenje izložbe
16/10 2020, 20 h

Vodstva kroz izložbu:
17/10 i  20/10,  17 – 20 h

radno vrijeme galerije:
uto – pet: 12 – 20 sati
subota: 11 – 19 sati

Izložba Borbe s papirom nastavak je projekta Javna knjižnica. Projekt Javna knjižnica od 2012. godine izložbama, publikacijama, izradom digitalnih alatki i javnom polemikom radi na promicanju općeg prava na pristup kulturi i znanju. Projekt kritički i praktički propituje kako režim intelektualnog vlasništva ograničava to pravo i služi kao regulatorni mehanizam nejednake dostupnosti koja produbljuje jaz u obrazovanju, stručnosti i društvenom napretku između ekonomski najrazvijenijih zemalja i zemalja (polu-)periferije poput naše.

U sklopu izložbe bit će izloženi projekti: Pravni spor oko Rameshwari Photocopy Services; Kenneth Goldsmith: Printing out the Internet; Monoskop: Architecture i Anthropocene, Memory of the World: Catalogue by Slowrotation; Walt Willis & Bob Shaw: Začarana kopirka .

Izložba dokumentira kako se borbe oko pristupa znanju u uvjetima globalne ekonomske nejednakosti i nejednakosti u “društvu znanja” materijaliziraju kroz tisak, fotokopiranje i printanje. Digitalne mreže olakšale su dostupnost znanja i drastično povećale količinu dostupne tekstualne građe u odnosu na dane tiska. Kada bismo htjeli otisnuti samo katalog knjiga koje možemo smjestiti na disk osobnog računala ispunili bismo nekoliko velikih svezaka gustog teksta. Pa ipak u mnogim situacijama i u mnogim društvima čitanje s papira ostaje povlašteni oblik pristupa znanju.

Istodobno, piratsko kopiranje i distribuiranje danas percipiramo kao fenomen digitalne kulture. Međutim, diseminacija znanja u pred-digitalnim danima temeljila se na fotokopiranju i piratskim izdanjima. Fotokopirane knjige i fotokopirani znanstveni članci koji bi se fotokopirali s generacije na generaciju i od znanstvenika do znanstvenika omogućili su mnogima da završe studije, djeluju kao znanstvenici i prenose znanja mlađima. “Društvo znanja” prije tri desetljeća ne bi postojalo bez ilegalnog dijeljenja znanja kao što ni današnje “društvo znanja” ne postoji bez ilegalnog dijeljenja znanja.

Prošlost i sadašnjost borbe oko dostupnosti znanja stoga možemo sagledati kroz borbe s papirom.

Marcell Mars je istraživač pri Centru za postdigitalne kulture na Sveučilištu Coventry. Jedan je od osnivača Multimedijalnog instituta/MAMA u Zagrebu. Njegov istraživački projekt Studije vladajuće klase, koji je započeo na Jan van Eyck Akademiji 2011. godine, preispituje procese digitalne inovacije, adaptacije i inteligencije u korporacijama kao što su Google, Amazon, Facebook i eBay. Doktorand je pri Laboratoriju za istraživanje digitalnih kultura na Sveučilištu Leuphana, gdje piše tezu pod naslovom Foreshadowed Libraries. S Tomislavom Medakom pokrenuo je projekt Memory of the World/Public Library za koji razvija i održava softversku infrastrukturu.

Tomislav Medak je doktorand pri Centru za postdigitalne kulture Sveučilišta Coventry. Član je teorijskog i izdavačkog tima Multimedijalnog instituta i knjižničar-amater projekta Memory of the World/Public Library. U istraživačkom radu bavi se pitanjima tehnologija, kapitalizma i postkapitalističke tranzicije, s posebnim fokusom na ekonomiji intelektualnog vlasništva i nejednakoj razvijenosti znanosti i tehnologija. Autor je dvaju ogleda: The Hard Matter of Abstracion – A Guidebook to Domination by Abstraction i Shit Tech for A Shitty World. S Marcellom Marsom uredio je zbornik Javna knjižnica i pamflet Guerilla Open Access.

*Prezentacija i projekcija realizirana je u sklopu WHW programa Brinući jedni za druge, radikalne politike brižnosti koji se sastoji od filmskih, video i diskurzivnih programa koji se bave problematikom emancipatorskih i dekolonizirajućih perspektiva u odnosu na intimne i političke aspekte brige i brižnosti u kontekstu borbe za društvene promjene i solidarnost.

Producirali: Multimedijalni institut, Centar za postdigitalne kulture Sveučilišta Coventry i WHW/Što, kako i za koga

Program podržavaju:
Grad Zagreb
European Cultural Foundation
Hrvatski audiovizualni centar
Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
Zaklada Kultura nova

Zahvaljujemo: Dušanu Baroku, Kennethu Goldsmithu, Lawrenceu Liangu, Kaji Marczewskoj, Rabindra Patra, Shubigi Rao, Alexu Sainsburyju i Mohammadu Salemyju.