GOST:
Miran Mohar
stara zgrada Muzeja suvremene umjetnosti, Katarinski trg 2 u Zagrebu
26/5/2010, 19h
U okviru izložbe Umjetnost uvijek ima posljedice
Grafički studio Novi kolektivizam iz Ljubljane čiji je Miran Mohar član i osnivač, predstavljen je na izložbi Umjetnost uvijek ima posljedice projektom Plakata za Dan mladosti iz 1987. Predavanje Mirana Mohara, osvrnut će se iz osobne perspektive na taj projekt koji je izazvao brojne kontroverzne reakcije. Nakon smrti predsjednika Josipa Broza Tita 1980. u Jugoslaviji se 1987. još uvijek održavao ritual Titove štafete. Politička organizacija omladine, Savez socijalističke omladine Jugoslavije, organizirala je godišnju štafetu koja se 25. svibnja, na njegov rođendan, Josipu Brozu Titu svečano uručivala na masovnoj proslavi. Godine 1987. došao je red na Sloveniju. Odbor za pripremu proslave objavio je javni natječaj za dizajn plakata i štafete na koji se javila i slovenska grupa Novi kolektivizam. Njihov rad temeljio se na slici njemačkog umjetnika iz doba Trećeg Reicha, Richarda Kleina. U njihovom dizajnu, nacistička zastava s Kleinove slike zamijenjena je jugoslavenskom, a njemački orao bijelom golubicom mira. Od nekoliko predloženih radova, komisija sastavljena od likovnih stručnjaka i političara odabrala je upravo taj prijedlog. No, problemi su nastali kad je Nikola Grujić, inženjer mehanike, opazio da ga predloženi plakat koji je bio predstavljen u beogradskom dnevnom listu Politika podsjeća na djelo nacističke propagande. Na to je upozorio neke jugoslavenske medije i preko noći je izbila takozvana “plakatna afera”. Policija je pokrenula postupak u javnom tužilastvu protiv studija Novi kolektivizam. Članovi komisije koji su odabrali taj prijedlog bili su podvrgnuti ispitivanju. Zbog nedostatka dokaza koji bi potvrdili sumnju da je taj plakat proizvod protudržavne propagande, nije došlo do suđenja. Nakon godinu dana slovensko javno tužilastvo izdalo je izjavu za javnost u kojoj se kaže da je studio Novi kolektivizam “primijenio legitimnu retrogardnu umjetničku metodu koja je podložna različitim tumačenjima”.
Miran Mohar jedan je od članova i osnivača umjetničke grupe Irwin (Dušan Mandić, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek i Borut Vogelnik), kolektiva Neue Slovenishe Kunst, grafičkog studija Novi kolektivizam i Teatra Sestre Scipion Nasice. Od 1984. Irwini su sudjelovi na brojnim izložbama: The Promises of the Past, Centre Pompidou, Pariz, 2010 / Third Moscow Biennial, New Old Cold War, Moskva, 2009 / Kunsthalle Krems, State in Time, Krems, 2009 / Taipei Biennial, Taipei, 2008 / Eye on Europe: Prints, Books & Multiples, MoMA, New York, 1960, 2006 / Istanbul Biennial, Istanbul, Istanbul, 2005 / Venice Biennial, Personal Systems, Venecija 2003…
Podrška:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva