12.02.2013.
|
|
projekcija i predavanje
Zanny Begg, Što danas znači biti političan?
Zanny Begg, Zagreb 2013. (foto: Ivan Kuharić)

GOŠĆA:
Zanny Begg

Showroom Galerije Nova, Teslina 7, Zagreb
utorak, 12/02/2013, 19h

Zanny Begg (rođena 1972., živi i radi u Sidneyju) je multidisciplinarna umjetnica, spisateljica i aktivistica. U galeriji Nova će predstaviti nekoliko recentnih autorskih i koautorskih videa koja postavljaju ključna pitanja o ekonomskoj, političkoj, rasnoj i društvenoj nejednakosti i mogućnostima alternativne društvene organizacije. U svom radu Zanny Begg se služi humorom, crtežima i nađenim kulturalnim artefaktima kako bi istražila impakte globalnog kapitalizma, te načine drukčijeg življenja i bivanja u svijetu. Zanny često surađuje i traži dijalog sa zajednicama u kojima se njezin rad bazira, s ljudima koji ga oblikuju i/ili s njegovim gledateljima. Njezin rad sondira društvenu i prostornu arhitekturu života u urbanim okolinama i propituje što danas znači biti političan.

 

The Right of Passage
Zanny Begg i Oliver Ressler
20 minuta, 2013.

Najbizarniji aspekt današnjih kapitalističkih društava je trajnost današnjeg oblika nacionalne države, umjetnog mehanizma koji stvara i održava zone političke, društvene i ekonomske nejednakosti. Glavni element funkcionalnosti nacionalne države je dodjeljivanje državljanstva – i njegovo oduzimanje. No možemo li zamisliti svijet bez granica, bez nacionalne države i njezina monopola na pravo državljanstva?
U svom trećem suradničkom filmu Zanny Begg i Oliver Ressler usredotočuju se na borbu za stjecanje državljanstva, istodobno propitujući implicitno isključujuću prirodu tog pojma. The Right of Passage dijelom se sastoji od intervjua s teoretičarima migracije: Ariellom Azoulay, Antoniom Negrijem i Sandrom Mezzadrom. Ti intervjui polazište su za raspravu u Barceloni, jednom od evropskih gusto naseljenih multikulturalnih gradova, s ljudima koji žive “bez papira”. Film je snimljen noću, u urbanom krajoliku kao mračnoj praznini u kojoj oni koji su marginalizirani i isključeni mogu artikulirati svoj odnos prema arbitrarnosti nacionalnog identiteta i državljanstva. Za projekt je odabrana Španjolska jer tetura na rubu financijskog kolapsa i iskušava granice evropske kohezije.
Naslov The Right of Passage odnosi se na obrede ili “rites of passage” koji označavaju važne prijelaze na putu prema sebstvu. Zamjena “rites” s “rights” naznačuje da sloboda kretanja mora postati pravo koje se odobrava svakome – bez obzira na mjesto rođenja. Film istražuje ta putovanja i pritom ne mijenja samo one koji polaze na njih nego i mjesta koja posjećuju.

The Focus Group
7 minuta, 2010.

Edward Bernays, nećak Sigmunda Freuda, slavan je po eseju kojim je utemeljio umijeće odnosa s javnošću: “The Engineering of Consent”. Objavljivanjem tog članka došlo je do prelaska s ujaka na nećaka, s psihologije na oglašavanje, i žarište se premjestilo sa svijesti na povezanost između svijesti i novčanika.
Globalna financijska kriza ističe neke trajne probleme s kapitalističkom ekonomijom, ali u diskursu o današnjoj krizi malo se spominje njezin tradicionalni pandan: socijalizam. Kako bi rekao Bernays, socijalizam očito ima problem s odnosima s javnošću.
No, možemo li rebrandirati socijalizam? The Focus Group je ironičan pogled na mogućnosti revolucije u 21. stoljeću: uz pomoć anketne skupine samoproglašenih revolucionara istraživalo se mogućnost marketinške kampanje za socijalizam. Naravno, ta šala je dvosjekli mač – ruga se ne samo nimalo marketinškoj prirodi socijalizma nego i manipulacijskoj i prisilnoj prirodi samog marketinga. The Focus Group propituje probleme na koje nailazimo čak i kad sanjamo o alternativi brendiranom svijetu u kojem živimo.

Emeraldtown: Gary, Indiana
Zanny Begg i Keg de Souza
22 minuta, 2010.

Iz prikaza Emeraldtowna Melanie Oliver u Column Magazineu: “U ovaj portret Garyja utkani su kratki intervjui sa stanovnicima i isječci iz filma The Wiz. Snimljen u produkciji Motowna, taj film diči se u potpunosti afroameričkom postavom, uključujući i Dianu Ross u ulozi Dorothy, koja je značila i kritiku rasnih odnosa u američkom društvu, u očitom kontrastu s poznatom verzijom Čarobnjaka iz Oza iz 1939. Štoviše, dok se Baumova knjiga The Wonderful Wizard of Oz (1900.) obično tumači kao američka bajka o samopouzdanju, postoji i teorija da je napisana kao parabola o uvođenju zlatnog standarda krajem 19. stoljeća. The Wiz to ističe i provodi izravnu suvremenu analogiju s kapitalističkom ekonomskom strukturom. U svjetlu aktualnih posljedica globalne financijske krize 2008., rasprave o legitimnosti takvog sistema i danas su od kritične važnosti.

You Are Here koristi The Wiz kako bi povezao tu analogiju društva sa zamršenom poviješću grada Garyja i s odnosom između uglavnom afroameričkog stanovništva, korporacije US Steel i bivšeg stanovnika Michaela Jacksona, pri čemu se nazire komplicirano postindustrijsko naslijeđe grada. Tako nastaju i elementi zabave u projektu i stvara se zamršena mreža asocijacija između raznih likova, fikcijskog zapleta i načina na koji se taj prikaz može interpretirati svojom primjenom na stvarnost pitanja i izazova s kojima se grad suočava. Michael Jackson poistovjećen je sa Strašilom, ljubaznim i velikodušnim likom, ali očito mu nedostaje mozak; korporaciju US Steel predstavljao je Limeni – hladan, krut i u očajničkoj potrazi za srcem; a stanovnike Garyja usporedilo se s Lavom, kojem nedostaje hrabrost. Smaragdne skulpture u izložbenom prostoru referirale su se na one prikazane u filmu i stvorile kontekstualnu vezu, tako da oni koji gledaju video mogu svojim osobnim pričama pridonijeti kolektivnoj memoriji.
Povezanošću s tom poznatom američkom bajkom i njenim raznim verzijama, različitim perspektivama i različitim razdobljima, projekt je uspio općenitije progovoriti o činu prikazivanja. Na primjer, početna sekvenca The Wiza prikazuje zidni grafit s kojeg oživljuju Munchkini kad Dorothy nesvjesno ubije Zlu Vješticu Istoka. Film Emeraldtown grupe You Are Here također počinje muralom, u ovom slučaju naručenim za njihov projekt ReMake Estate u Garyju. Oba filma postavljaju čin prikazivanja kao vitalan – u prvom primjeru kao ograničenje, a drugom kao osnaženje.

Podrška:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport grada Zagreba
Hrvatski audio vizualni centar
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društa
Program Europske Unije Kultura 2007-2013
Zaklada “Kultura nova”

Sve događaje u galeriji Nova zajedno organiziraju WHW i AGM