20.07. – 28.10.2018.
|
|
izložba, bijenale
Na leđima palih divova
Vlatka Horvat, Who come to stand, performance at the opening, Rijeka, 2018 (photo: Marko Ercegović)

KUSTOSICE:
Što, kako i za koga/WHW

ORGANIZATOR:
Labin Art Express XXI

SUORGANIZATORI:
MMSU Rijeka, Arheološki muzej Istre

lokacije:
Labin (Lamparna, Gradska knjižnica i Narodni muzej), Raša (bivše kino), Rijeka (MMSU), Pula (Augustov hram, Galerija Amfiteatra Arene, SENSE – Centar za tranzicijsku pravdu) i Vodnjan (Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost)

Zanny Begg & Elise McLeodNina BunjevacCANANPhil CollinsMatija & Mauricio FerlinFokus grupaUlrik HeltoftVlatka HorvatSiniša Ilić, Rajkamal KahlonBožena Končić BadurinaLuiza MarganMaryantoNaeem MohaiemenOscar MurilloNikolay OleynikovDaniela OrtizDan PerjovschiLaure ProuvostMiljohn RupertoSelma SelmanшkartMarko Tadić & Miro ManojlovićŽelimir Žilnik

Labin (Lamparna, Gradska knjižnica i Narodni muzej), Raša (bivše kino), Rijeka (MMSU), Pula (Augustov hram, Galerija Amfiteatra Arene, SENSE – Centar za tranzicijsku pravdu) i Vodnjan (Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost)

2. Bijenale industrijske umjetnosti u sklopu projekta Rijeka Europska prijestolnica kulture 2020. 20.7. – 28.10.2018.

Bijenale polazi od istarskog poluotoka kao regije i simbolike peninsule čije izvorno značenje – “gotovo otok” – markira geografsku i povijesnu specifičnost Istre kao mjesta koje se nalazi na razmeđi imperija, istodobno izolirano i umreženo, nalik na “kontinent u malom”. Ekstrakcija ugljena nataloženog u unutrašnjosti Istre unazad nekoliko stoljeća pokretala je ekspanziju kapitala, kolonijalna i ratna osvajanja, preradu sirovih materijala poput metala i šećera koji su stizali iz kolonija, podupirala ratnu industriju fašizma, sudjelovala u socijalističkoj izgradnji. Koncept bijenala upisuje se na pozadini dugih povijesnih trajanja i smjena različitih epoha koje su oblikovale društveni i kulturni pejzaž regije: od grčkog i rimskog carstva, venecijanske, austro-ugarske, francuske i talijanske vlasti, pa sve do povijesti socijalizma i još jedne recentne epohe dugog, gotovo beskrajnog trajanja – razdoblja tzv. tranzicije.

Naslov bijenala Na leđima palih divova nadovezuje se na izvorno značenje sadržano u ovoj frazi, a koje upućuje na nužnu potrebu oslanjanja na ranija dostignuća kako bi se stekli novi uvidi i znanja, prožimajući se s osjećajem nestanka horizonta budućnosti u vremenu u kojem se nekadašnji koncept društvene transformacije pretvorio u nasilno održavanje postojećeg stanja. Mentalna slika koju evociraju divovi nastoji se ispreplesti s različitim asocijacijama, kako bi se pokrenulo stvaranje novih narativa na ruševinama onih postojećih. Androcentristički ton sadržan u naslovu u odnosu s dominantnim maskulinim identitetom toposa rudnika, industrije i rada, bijenale rastače nizom heterogenih subjektiviteta feminističkog predznaka, poput nasljeđa pjesnikinje Giuseppine Martinuzzi, koja se borila protiv nejednakosti i sudjelovala u pobuni rudara i uspostavi Labinske republike 1921. godine, prvog organiziranog otpora fašizmu.

Naslov Na leđima palih divova referira se i na danas žive istarske legende i folklorne predaje. To je primjerice, poznata legenda o posljednjem motovunskom divu Velom Joži, simbolu istarskog otpora koju je literarno obradio Vladimir Nazor, u čijoj je priči sažeta i sudbina mnogih pobuna. Bijenale evocira i istarski fantastični imaginarij u kojem je identifikacija Istre kao magične zemlje (Terra Magica) usmjerena propitivanju normalizacijskih učinaka i društvene uvjetovanosti koncepata magičnog, prirode i povijesti, te se bavi i mistifikacijama Istre kao “mjesta tajni koje proizlaze iz njene unutrašnjosti” (Boris Perić i Tomislav Pletenac: Fantastična bića Istre i Kvarnera), a koje odražavaju rastuću turističku eksploataciju «specifičnosti» regije.

Pripovijedanje, povijest, poezija, turizam, magično mišljenje, pobuna, kolonijalne implikacije industrijske proizvodnje , marginalizirani identiteti, etnička čišćenja, ekstraktivizam, podzemlje, šećer, fosilna goriva, ruine, ostaci, zbirke  – neki su od ključnih pojmova koji proizlaze iz lokalnog konteksta.  U dosluhu s njima više od dvadeset domaćih i međunarodnih suvremenih umjetnika i umjetnica izlaže svoje radove, od kojih su mnogi nove produkcije vezane za lokalni kontekst. Predstavljeni radovi usidreni su u pitanjima vezanim za oblikovanje suvremenosti kroz praksu umjetnosti, te isprepleteni s pričama koje se bore za identitetsku prednost u shvaćanju “regionalnih” posebnosti: od rudarske prošlosti Labina, povijesti štrajkova i radničkih pobuna, napuštanja ekstraktivnih izvora energije i razvoja ekoloških projekata, preko antičkih i antifašističkih spomenika, fašističke arhitekture, posječenih hrastova, do razvoja turizma, egzodusa i de-industrijalizacije posljednjih desetljeća, tolerancije i kozmopolitizma. Naglašavajući tu isprepletenost bijenale ne predstavlja samo suvremene umjetnike i umjetnice već i neke od lokalnih spomenika i druge tragove prošlih vremena, koji ravnopravno sudjeluju u izložbenoj strukturi. Bijenale će polifonijom umjetničkih glasova pokušati lokalni kontekst predstaviti kao veći i širi od sebe samog, nastojeći razotkriti ‘ideološki’ višak koji (srećom) postoji u svakoj specifičnoj lokaciji i koji ga povezuje s drugim lokacijama i drugim borbama koje svuda po svijetu nastoje sačuvati mogućnost utopijskog promišljanja budućnosti.

Uključivanjem u izložbu postojećih povijesnih i kulturnih lokacija kao što su antički spomenici, industrijske, upravne i sakralne zgrade i njihovi detalji ili antifašistički i drugi spomenici, te uklapanjem dijelova postojećih zbirki iz Arheološkog muzeja u Puli, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i Narodnog muzeja Labin u itinerar bijenala, ta se ekspanzija nastavlja bez ambicije otkrivanja još ‘neviđenog’, već prisvajanjima skreće s glavnih linija kako bi se razgrnuli povijesni slojevi i rascjepkane niti priča o gradovima i regiji iznova zaplele.
Projekt “Iznad zemlje – umjetnički program za mlade 2. Bijenala industrijske umjetnosti” adresira nedovoljnu zastupljenost interaktivnih programa iz područja suvremene umjetnosti u Labinu, Puli i Rijeci namijenjenih mladima i to posebno onima u nepovoljnom položaju. Stoga je cilj projekta uključiti u niz umjetničkih aktivnosti mlade iz srednjih škola te pripadnike nacionalnih manjina, nezaposlene i invalide kako bi se educirali o suvremenoj umjetnosti, razvili svoje kreativne potencijale i socijalne vještine te kroz zajednički rad doprinjeli socijalnoj koheziji i razvoju u svojim zajednicama. Očekivani rezultati projekta: 1) Mladi u Labinu, Rijeci i Puli stekli su dodatna znanja o suvremenoj umjetnosti te razvili i unaprijedili svoje kreativne i socijalne vještine; 2) Osoblje L.A.E. XXI, WHW, MMSU i AMI povećalo je svoje znanje o potrebama mladih u kulturi te su unaprijedili svoje vještine u radu sa mladima; 3.) Ovaj projekt predstavlja uspješan početak dugoročnog, četverogodišnjeg (2018.-2022.) istraživačko-edukacijsko-produkcijskog programa za mlade koji će se provoditi kao integralni dio narednih Bijenala industrijske umjetnosti: 2020. u sklopu programa Rijeka – EPK 2020, te 2022. “ispod zemlje” tj. u bivšem labinskom rudniku, a budućem Podzemnom gradu XXI koji bi od 2021. trebao biti otvoren za javnost.

Organizatori: Labin Art Express XXI  u suradnji sa MMSU Rijeka i Arheološkim muzejom Istre
U sklopu projekta Rijeka Europska prijestolnica kulture 2020.