AUTOR:
Christoph Schlingensief
KUSTOSICA:
Kathrin Rhomberg
PRODUCENTI: BAK
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
27/11/2012 – 26/01/2013
Christoph Schlingensief (1960-2010) više je od dva desetljeća provocirao publiku na njemačkom jezičnom području svojim filmovima, instalacijama, dramama, operama, televizijskim emisijama i intervencijama u javnom životu.
Njegova anarhična energija i spremnost da krši pravila i visoke i niske kulture napadala je strukture poretka nametnutog dijalektički uvježbanim praksama koje vladaju načinom na koji se svijet objašnjava i interpretira. Uvijek propitujući neugodne teme, stvorio je svojevrsni “profesionalni diletantizam” (Jörg van der Horst) koji se odnosio na “drugo”, s onu stranu normi hiperprofesionalnih struktura na području umjetnosti, politike, medija i svakodnevnog života. To je omogućilo da se sustavi umjetnosti i politike uruše, ogolilo je takozvani Zapad i razotkrilo njegove strahove, opsesije i ponore.
Kustosica izložbe je Kathrin Rhomberg, a producent je BAK basis voor actuele kunst u Utrechtu, u Nizozemskoj, gdje je prikazana na proljeće 2012. Izložba u Galeriji Nova neznatno je modificirana i predstavlja dva rada – dokumentaciju Schlingensiefove intervencije u javni život Ausländer raus – Bitte liebt Österreich (Stranci, van! — Volite Austriju, lijepo molimo), u produkciji Wiener Festwochen 2000. godine i film Njemački masakr motornom pilom iz 1990. godine.
Tema Schlingensiefovog ranog filma Njemački masakr motornom pilom je ujedinjenje Njemačke 1990., koje je, kao izravna posljedica velikih društvenih, političkih i ekonomskih preokreta 1989., pridonijelo lancu globalnih događaja i radikalnih geopolitičkih transformacija. Osim što su okončali komunizam u tom dijelu svijeta, ti događaji otvorili su put promjenama osnovnog “raspoloženja” u Zapadnoj Evropi, gdje je došlo do ponovne pojave nacionalizma, rasizma i ksenofobije. Taj kraj sukoba između sustavâ Schlingensief prikazuje kao čin kanibalizma.
Deset godina potom Schlingensief je radom Stranci, van! radikalizirao svoju dijagnozu trenutačne demokratske konstitucije zapadnog društva i njome do krajnosti iskoristio ideju umjetničke slobode. Oponašajući format showa Big Brother, Schlingensief je predstavio dvanaest azilanata, koji su proveli tjedan dana u brodskom kontejneru u centru Beča, uz zgradu Opere. Na kontejneru su bile izvješene plave zastave koje predstavljaju austrijsku ekstremno desnu populističku stranku FPÖ. Uz dvosmislen pljesak promatrača, otkriven je slogan Ausländer raus (Stranci, van!) i pričvršćen na kontejner, uz logo najprodavanijeg austrijskog tabloida Kronenzeitung. Azilanti su dokumentirani uživo – šest dana, 24 sata dnevno – na televiziji i na internetu. Od publike se zahtijevalo da telefonski glasa i tako “izbaci” osobu koja im se najmanje sviđa. Taj pojedinac potom je deportiran u svoju domovinu.
Schlingensief je tako stvorio svojevrsnu hiperstvarnost u kojoj se zrcalilo neoliberalno “zapadno društvo” i njegov cinizam. Umjetnik je odrazio ne samo uobičajenu dezorijentaciju i oklijevanje u zauzimanju stava nego i podložnost javnosti manipulaciji, te kulturu resantimana u kojoj divljaju ksenofobija i rasizam.
U suradnji s Human Rights Film Festivalom u organizaciji Multimedijalnog instituta mi2 prikazan je ciklus filmova Njemačka trilogija.
Kino Grič, Jurišićeva 6, Zagreb
06.12.2012., 20:00h,
100 godina Adolfa Hitlera – posljednji sati u Führerbunkeru
Njemački masakr motornom pilom – prvi sat ujedinjenja
07.12.2012., 20:00h
Teror 2000 – Njemačka izvan kontrole
program su podržali:
Goethe-Institut Kroatien
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture RH
Filmovi Christopha Schlingensifa prikazuju se ljubaznošću:
Filmgalerie 451
Izložba Christoph Schlingensief: Strah u srcu stvari prvotno je realizirana i predstavljena u proširenoj verziji u BAK/basis voor actuele kunst, Utrecht, od 5/2 – 29/4/2012.
Izložba i filmski program dio su projekta Početi najbolje što se može (kako govorimo o fašizmu?), organiziranog uz potporu programa Evropske Unije Kultura 2007 – 2013.
Sva događanja u Galeriji Nova suograniziraju WHW i AGM