GOST:
Bassam El Baroni
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
14/09/2011, 19h
Kad završi kakav “transnacionalni” likovni događaj (poput bijenala), a katkad i dok još traje, u novinarskoj i kritičarskoj građi ističe se prevelika ili premalena zastupljenost umjetnika iz određenih regija, ili državljanstava predstavljenih umjetnika itd. U tim raspravama često se previđaju šira pitanja o tome kakva se vrsta umjetnosti isključuje u današnjem “transnacionalizmu” i često se previđaju razlozi te navodne diskvalifikacije. Teza ovog predavanja glasi da je umjetnost koja danas nastaje diljem svijeta većinom neuskladiva s paradigmom suvremene diskurzivne umjetničke proizvodnje kakvoj kustosi teže. Zapravo, tu možda nije riječ o težnjama nego o obavezi. Ljudi većinom zamišljaju umjetnost kao ono što se može označiti kao “lijepa umjetnost”, naime umjetnost obilježena akademskom primjenom ili manipulacijom kanonskih povijesti umjetnosti. Današnja bijenala i slične umjetničke strukture daju prednost “suvremenoj umjetnosti” nad “lijepim umjetnostima”, a razlozi koji se za to navode većini ljudi su neuvjerljivi. Upravo bi razotkrivanje, analiziranje i prelazak jaza između ta dva umjetnička neksusa moglo položiti temelje za mogućnost radikalnijeg transnacionalnog modela.
* Po uzoru na naslov rada Richarda Hamiltona Što je to što današnji dom čini tako drukčijim, tako privlačnim?
Bassam El Baroni je kustos i likovni kritičar iz Egipta, iz Aleksandrije. Suosnivač je i direktor neprofitnog likovnog prostora Aleksandrijski forum za suvremenu umjetnost i bio je jedan od kustosa Manifeste 8 u Murciji, u Španjolskoj 2010. Među novijim izložbama i angažmanima su suradnički arhivski projekt The Arpanet Dialogues, koji je započeo 2010. s Jeremyjem Beaudryjem i Navom Haqom i još traje; Trapped in Amber: Angst for a Re-enacted Decade, 2010. u UKS-u u Oslu, u Norveškoj, gdje je kustos s Helgom-Marie Nordby; i Cleotronica 08, međunarodni festival medijske umjetnosti u Aleksandriji 2008. Od 2009. Bassam El Baroni razvija i izvodi niz dramatiziranih, context-specific predavanja pod naslovom FOXP2, u kojima kombinira pojmove pretpovijesti, genealogije, ekonomije i likovne kritike kako bi stvorio epizode mogućeg univerzalizma.
Program predavanja Galerije Nova podržavaju:
Alianz Kulturstiftung
Erste Foundation
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i šport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva