KUSTOS: Greg de Cuir Jr
Edgar Anstey & Arthur Elton, Housing Problems, 1935, 15 min
Gordon Matta-Clark, Splitting, 1974, 11 min
Želimir Žilnik, Inventur – Metzstrasse 11, 1975, 9 min
Kevin Jerome Everson, R-15, 2017, 5 min
Želimir Žilnik, Kenedi se vraća kući, 2005, 26 min
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
04/12/2018, 18h
Filmski program uz uvod kustosa Grega de Cuira Jr povodom izložbe Želimira Žilnika Građani iz sjene, u suradnji s Human Rights Film Festivalom.
U nekim bogatijim zemljama dvije od najvrjednijih riječi za one koji imaju najmanje su „trajno“ i „boravište“. Ukupni zbroj te političke kategorizacije ne mora se uvijek odnositi na one „druge“ nacionalnosti koji prelaze granice – legalno ili ilegalno – u potrazi za manje nesigurnim životom. Ona se širom svijeta odnosi i na one građane koji su rođeni u zemlji a koji žive u oskudnim uvjetima, koji si mogu priuštiti samo najam krova nad glavom ili si ne mogu priuštiti nikakav krov nad glavom, ili na one koji su silom istjerani sa zemlje ili iz regije i nemaju nikakvo pribježište. Jedan od izvođača u suvremenom filmskom remek djelu Želimira Žilnika Destinacija_Serbistan (2015) primjećuje da je najvažnija stvar koja se čovjeku može oduzeti – sloboda. Jednako tako, jedina stvar koju čovjek želi, treba i treba imati u bilo kojoj „razvijenoj“ ili „nerazvijenoj“ zemlji je pravo na dom.
Filmski/video program Trajno boravište promišlja koncept doma ili boravišta, kako u materijalnom tako i u ideološkom smislu, s njegovim popratnim društveno-političkim posljedicama. Kroz različite oblike intervencija, akcija i dokumentacije umjetnici predstavljeni u programu nude implicitne argumente o svetosti i prioritetnosti boravišta kao objekta i kao stanja bivanja. Umjetničko djelo je također dom pa dobrodošli, i osjećajte se kao kod kuće – i ne zaboravite one mnoge koji ne mogu jer je nemaju.
Greg de Cuir Jr selektor je festivala Alternative Film/Video u Beogradu. Organizirao je kino projekcije, izložbe i simpozije za Nacionalnu umjetničku galeriju u Washingtonu DC, Institut suvremene umjetnosti u Londonu, Nacionalni muzej afro-američke povijesti i kulture u Washingtonu DC, Muzej moderne umjetnosti u Varšavi, Los Angeles Filmforum, Slovensku Kinoteku u Ljubljani, Filmski seminar Robert Flaherty u New York, Experiments in Cinema u New Mexicu, te za druge institucije. Tekstovi su mu objavljeni u časopisima Cineaste, Millennium Film Journal, Jump Cut, Art Margins, La Furia Umana, Politika, te drugim publikacijama, autor je monografije Jugoslavenski Crni talas (Filmski Centar Srbije, 2011), a uređuje i ediciju Eastern European Screen Cultures i časopis NECSUS (oboje za Amsterdam University Press). De Cuir je doktorirao na Fakultetu dramskih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu. Živi i radi u Beogradu kao nezavisni kustos, pisac i prevoditelj.
Program podržavaju:
Foundation for Arts Initiatives
Gradski ured za kulturu
HAVC
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Zaklada Kultura Nova