AUTORI:
Antonio G. Lauer aka Tomislav Gotovac, BADco.
KUSTOSICE:
WHW
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
16/02 – 24/03/2012
otvorenje Antonio G. Lauer aka Tomislav Gotovac
16/02/2012, 18h
otvorenje BADco. – uz vodstvo kroz izložbu
28/02/2012, 19h
Zagrebačko kazalište mladih, Teslina 7, Zagreb
BADco., Tamno i natrag
16 – 19/02, 20h i 15/03, 21h
Mjesto pod suncem
Slobodan Šijan
U fokusu izložbe Potrebno je živjeti samouvjereno… gledajući kritički je diskurs utemeljen na tematizaciji procedura gledanja, načina promatranja i politika pažnje, unutar i izvan konvencija izložbe. Naslov izložbe, citat Tomislava Gotovca, na mnoge načine sumira Gotovčev umjetnički kredo, ali je također i zahtjev koji je upravljao prezentacijom u sklopu predstavljanja Hrvatske na prošlogodišnjem 54. Venecijanskom bijenalu, kao i postavom nove verzije izložbe u Zagrebu.
Izjava Potrebno je živjeti samouvjereno… gledajući dovoljno je sveobuhvatna da uključuje zahtjev da preuzmemo odgovornost za viđeno, što je (dio) naziva prostorno specifične instalacije BADco. Konceptualiziranjem odsutnosti izvođača i kompleksnog polja trenja između pozornice i izložbenog prostora, njihova instalacija postavlja prostorne parametre izložbe, uzimajući u obzir selekciju i uvjete Gotovčeve prezentacije. S druge strane, Gotovčevi radovi ne mogu uteći uvjetima i procedurama koje postavlja BADco. instalacija, čiji je glavni interes u proučavanju “moći slika da zarobe našu pažnju”. Izložba uključuje Gotovčeve ključne strukturalističke i eksperimentalne filmove, te serije fotogtafija nastalih rani šezdesetih i krajem sedamdesetih. Odabir njegovih radova pokušava istaknuti specifične procedure čija stroga disciplina i analitička posesivnost često prelaze u eksces i transgresiju, kako bi još jednom uspostavili sistemski organizacijski princip koji ih potcrtava, zadržavajući svoju autonomiju kao ultimativnu odgovornost samostvorenog, savršenog sistema čija je željezna logika upravljala Gotovčevom umjetnošću i životom.
Izložba se u galeriji Nova gradi u dvije faze: dok BADco. u Zagrebačkom kazalištu mladih izvodi scensku verziju instalacije u predstavi Tamno i natrag, u galeriji su pokazani samo radovi Gotovac – Lauera, u prostornim parametrima zadanim prostornom intervencijom BADco. Nakon razdoblja scenskih izvedbi, instalacija Odgovornost za viđeno: Priče iz negativnog prostora BADco. se od 28. veljače seli u prostor galerije, te u svoje izložbeno izdanje uključuje zagrebačku publiku. Daniel Turing razvio je interaktivni računalni sustav koji video materijale snima, pohranjuje, te ih algoritamski montira u stvarnom vremenu.
Nadovezujući se na projekt Odgovornost za viđeno, Tamno i natrag je predstava opsesije, opsesije gledanja, opsesije stvaranja odnosa između gledatelja i gledanog, opsesivne potrage za materijalnošću nevidljivog, neprikazanog i nesadržajnog. Svaka scena u predstavi je i bilješka vlastitog stvaranja, bilješka mogućnosti stvaranja slike, fiziognomije svijeta koji slika obećava te odgovornosti za optičko nesvjesno, za sve što tehnološki proizvedenu sliku razlikuje od magije. Repertoar prikazanog u ovoj predstavi uvjetovan je prevođenjem filmskih procedura, načina filmske proizvodnje u teatar. Inspirirana radovima autora i promišljatelja strukturnog filma Tomislava Gotovca, Michaela Snowa, Slobodana Šijana i dr., predstava ne teži prevođenju iz jednog jezika u drugi nego se pita kako se teatar mora promijeniti kad u njemu želimo prikazati filmski objekt? Više informacija o predstavi na linku.
Izložba je realizirana u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Zagrebačkim kazalištem mladih.
Više informacija i publikacija izdana povodom predstavljanja na 54. Venecijanskom bijenalu.
VIZUALNI KOLEGIJ
Slobodan Šijan: Mjesto pod suncem
organizator: Multimedijalni institut
Izložba Mjesto pod suncem Slobodana Šijana je hommage njegovom prijatelju i kolegi Tomislavu Gotovcu, koja istražuje u načine življenja s filmom i bivanja u njemu. Gotovcu – koji je uvelike utjecao na Šijana – pristupa se iz perspektive drugog filmskog režisera: Georgea Stevensa i njegovog kultnog filma Mjesto pod suncem (s Elisabeth Taylor i Montgomeryem Cliftom) iz 1951.
Projekt uprizoruje imaginarni susret ovih umjetničkih pozicija koje se bave kinematografskim opsesijama 20. stoljeća.
Slobodan Šijan je filmski režiser čiji rad predstavlja prekretnicu u razvoju jugoslavenskog filma, što ga čini jednim od najcjenjenijih i najpopularnijih autora svoje generacije. Posljednjih godina Šijan se intenzivno bavi pitanjima poetike filma – u različitim publikacijama, izložbama i instalacijama. Predaje na beogradskoj Akademiji dramskih umjetnosti.
Podrška izložbi Potrebno je živjeti samouvjereno… gledajući:
Ministarstvo kulture RH
Ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba
Podrška programu Vizualnog kolegija Multimedijalnog instituta:
Hrvatski audiovizualni centar
Ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba
sva događanja u Galeriji Nova suograniziraju WHW i AGM