UMJETNICI:
Antonio G. Lauer aka Tomislav Gotovac BADco.
KUSTOSICE:
WHW
Izložba koju je kustoski kolektiv WHW kurirao na 54. Venecijanskom bijenalu Potrebno je živjeti samouvjereno… gledajući predstavila je umjetnika Antonija G. Lauera a.k.a. Tomislava Gotovca te izvedbeni kolektiv BADco..
Umjetnost Tomislava Gotovca temelji se na ideji ‘globalne režije’, ne samo u primjeni filmske režije, već i u svakodnevnom životu. Umjetnička praksa BADco., koja djeluje na raskrižju kazališta, performansa i plesa, bavi se redefiniranjem izvedbenog čina i uspostavljenih odnosa između publike, izvođača i izvedbe. Fokus izložbe je na kritičkom diskursu koji se temelji na tematizaciji postupaka gledanja, načina gledanja i politike pažnje, unutar izložbenih konvencija i izvan njih. Poziciju izložbe BADco. opisuje kao kazalište drugim sredstvima, suprotstavljajući umjetničku poziciju Tomislava Gotovca, pionira body arta, performansa te eksperimentalnog filma u bivšoj Jugoslaviji, s BADco. – Bezimenim autorskim društvom, kazališnim kolektivom koji djeluje kao nezavisna umjetnička inicijativa, organizacijski slična nizu prekarnih kulturnih inicijativa nastalih u Hrvatskoj krajem 1990-ih i početkom 2000-ih nasuprot dominantnoj kulturnoj politici. Izložba je zamišljena kao polje trenja između koordinata umjetničkog sustava i autonomije umjetnosti koje uključuje gledatelja u ispitivanje rada gledanja.
Naslov izložbe, citat Tomislava Gotovca, na mnoge načine sumira Gotovčev umjetnički kredo, ali je također i zahtjev koji je upravljao prezentacijom u sklopu predstavljanja Hrvatske na 54. Venecijanskom bijenalu. Izjava Potrebno je živjeti samouvjereno… gledajući dovoljno je sveobuhvatna da uključuje zahtjev da preuzmemo odgovornost za viđeno, što je (dio) naziva prostorno specifične instalacije BADco. Konceptualiziranjem odsutnosti izvođača i kompleksnog polja trenja između pozornice i izložbenog prostora, njihova instalacija postavlja prostorne parametre izložbe, uzimajući u obzir selekciju i uvjete Gotovčeve prezentacije. S druge strane, Gotovčevi radovi ne mogu uteći uvjetima i procedurama koje postavlja BADco. instalacija, čiji je glavni interes u proučavanju “moći slika da zarobe našu pažnju”. Izložba uključuje Gotovčeve ključne strukturalističke i eksperimentalne filmove, te serije fotogtafija nastalih rani šezdesetih i krajem sedamdesetih. Odabir njegovih radova pokušava istaknuti specifične procedure čija stroga disciplina i analitička posesivnost često prelaze u eksces i transgresiju, kako bi još jednom uspostavili sistemski organizacijski princip koji ih potcrtava, zadržavajući svoju autonomiju kao ultimativnu odgovornost samostvorenog, savršenog sistema čija je željezna logika upravljala Gotovčevom umjetnošću i životom.
Izložbu prati publikacija s esejima Bojane Cvejić, Floriana Malzachera, Renate Salecl i Georga Schöllhammera, koja je dostupna za besplatno preuzimanje.