AUTORI:
Andreja Kulunčić, grupa Direktna demokracija u školi, Novi sindikat, u suradnji s Bazom za radničku inicijativu i demokratizaciju/ BRID
Mirna Horvat – autorica prostornog oblikovanja izložbe i koautorica signalizacije
Luka Juras – autor grafičkog oblikovanja izložbe i koautor signalizacije
KUSTOSKA PODRŠKA I ORGANIZACIJA:
Martina Kontošić@WHW i Što, kako i za koga/WHW
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
otvorenje izložbe:
petak, 23/05/2014, 20h
tribina “Plenumi: zašto, kako, gdje”
petak, 23/05/2014, 18h
sudionici: Zdravko Popović, aktivist (Zagreb), Luka Čuljak, aktivist (Prozor/Sarajevo/Zagreb), Ljubomir Grgurević, aktivist (Dubrovnik)
moderator: Hrvoje Jurić, filozof i aktivist (Zagreb)
Projekt Početi najbolje što se može dio je dugoročnog multidisciplinarnog istraživačkog projekta Kreativne strategije koji obuhvaća teorijska istraživanja, umjetničku produkciju i procese kritičke refleksije. Projekt je započela Andreja Kulunčić 2010. godine s ciljem mapiranja i poticanja kreativnih strategija i konkretnih platformi za artikulaciju društvenih problema te pružanje podrške traženju njihovih rješenja na mikro i makro razinama. Polazišna točka projekta jest potencijal samorganizacije pojedinaca i grupa za umrežavanje i jačanje zajedničkog političkog djelovanja. Uz istraživačko-aktivistički dio, koji se realizira u suradnji sa širokim brojem sudionika, dio projekta čini i umjetnička produkcija realizirana u nekoliko zasebnih modula.
Dosad su u sklopu Kreativnih strategija realizirana dva modula, a treći se inaugurira u Galeriji Nova pod nazivom Početi najbolje što se može. Treći modul bavi seaktualnom problematikom samoorganiziranja radnika i drugih građanskih inicijativa uhrvatskom kontekstu te razmatra širi niz društvenih tema. U okviru projekta Andreja Kulunčić pozvala je na suradnju grupu Direktna demokracija u školi i Novi sindikat, te niz formalnih i neformalnih grupa koje su mahom proizašle iz studentskog plenuma 2009. godine, grupe poput BRIDA-a, Ženske Fronte, Fem Fronte ili pak Prava na grad, a uz njih i niz drugih organizacija i pojedinaca koji su u projekt uključeni brojnim diskurzivnim aktivnostima tijekom trajanja izložbe ili su sudjelovali u stvaranju početnice zajedničkog djelovanja.
Kontekst trećeg modula određen je erozijom socijalne sigurnosti, masovnom nezaposlenošću i nestabilnim uvjetima tržišta rada u Hrvatskoj unutar čega se izdvajaju ključne teme: novo siromaštvo, samoorganiziranje radnika, direktna demokracija, društvena solidarnost, samoorganizirane građanske inicijative i kontekstualna teologija. Uz niz aktivnosti koje uključuju radionice, predavanja, tribine i projekcije vezane uz glavne teme projekta, središnji element projekta koji se predstavlja u Galeriji Nova realizira se u formi prenosive modularne prostorne jedinice koju su kreirali svi sudionici projekta. To je prostorna i prenosiva instalacija koja uz to što kreira prostorni okvir diskurzivnih događanja istodobno funkcionira i kao svojevrsna početnica –”toolkit” – s pojmovnikom, arhivom dosadašnjih borbi i literaturom iz područja sindikalizma, direktne demokracije, feminizma, praktične teologije i angažirane umjetnosti s ciljem edukacije, informiranja i otvaranja dijaloga. Model početnice metafora je i poticaj zajedničkom djelovanju ali i konkretan edukativni alat namijenjen korisnicima koji potiče stjecanje znanja u iznalaženju alternativnih rješenja u političkinefunkcionalnoj svakodnevici.
Iz Galerije Nova “toolkit” putuje po manjim gradovima Hrvatske i regije s ciljem edukacije, informiranja, otvaranja dijaloga, umrežavanja i prezentacije, te arhiviranja dotadašnjih materijala.
Izložba u Galeriji Nova, uz treći modul, predstavlja i dijelove prethodnih modula Kreativnih strategija koji su bili vezani uz teme javnog prostora i zajednice. Izložba pokušava izdvojiti iz prethodnih modula one elemente koji aktivno rezoniraju s temama samoorganiziranja pojedinaca u različitim zajednicama te strategije otpora usmjerene prema transformaciji društva. Prvi modul je tijekom 2010/2011. analizirao status i funkciju javnih prostora, a na temelju tih istraživanja realizirana je izložba Otkloni svakodnevice o samoorgaziranju stanara zagrebačke Mamutice u poboljšanju svakodneviceu galerija Emil Filla (Usti nad Labem). Realizacija drugog modula od 2011. do 2014. bavila se temom zajednica u specifičnom kontekstu samoorganiziranja unutar deprivilegiranih dijelova Mexico Cityja.
Na temelju tog istraživanja nastala je izložba Conquering and Constructing the Commom koja je uključila i predstavila brojne lokane zajednice u Museo Universitario da Arte Contemporaneo u Mexico Cityju. Iako je Meksiko, primjerice, specifična sredina s dugom tradicijom samoorganiziranja unutar deprivilegiranih zajednica, analizom oblika samoograniziranja recentni zagrebački projekt izravno se nadovezuje na iskustva i ideje meksičkog projekta te, kao i u Meksiku, uključuje kao svoj središnji dio niz diskurzivnih aktivnosti tijekom trajanja izložbe.
Kako intervencije u socijalnim prostorima djeluju u umjetničkom sustavu te kako koristeći resurse svijeta umjetnosti intervenirati u socijalni pejsaž – ključna su pitanja koja kontinuirano određuju Andrejin rad. Njen je rad od samog početka inkluzivnog karaktera, bilo da surađuje s radnicama u firmi pred stečajem (Nama-1908 zaposlenika, 15 robnih kuća); radnicima imigrantima (Bosanci van!), bivšim zatvorenicima (Novi zatvor); ilegaliziranim ljudima (1franak=1glas); maloljetnim trudnicama (Tinejdžerska trudnoća) ili oboljelima od depresije i shizofrenije (U Krugu, Vrapčanski jastuci, Destigmatizacija) za umjetnicu je ključno artikulirati potisnute, prešućene i često krivo interpretirane društvene probleme, senzibilizirati javnost ali i aktivno uključiti i osnažiti društveno marginalizirane subjekte i zajednice.
Čitav niz prethodno realiziranih projekata (poput O stanju nacije ili Sightseeing) činili su vidljivijima sive zone neoliberalnih desnih europskih politika i markirali njihove fašistoidne tendencije. Nakon serije srodnih radova umjetnica se 2009. okrenula drukčijoj vrsti angažmana koji se temelji na mogućnostima zajedničkog djelovanja na široj platformi, a upravo je to pokretačka ideja Kreativnih strategija. Svjesno koristeći resurse umjetnosti kako bi se uspostavila šira infrastrukturna podrška oblicima društvenog djelovanja, ovaj projekt ne odbacuje umjetnost kao svoju ishodišnu točku, većpočinjući najbolje što može koristi izložbu kao moguće mjesto kritičke pedagogije u kojoj umjetnost nije isključivo sredstvo reprezentacije već i kohezivna sila sposobna mobilizirati ideje, otvoriti diskusiju i potaknuti akcije djelovanja.
Andreja Kulunčić je vizualna umjetnica, živi u Zagrebu. U svojim radovima propituje različite aspekte društvenih odnosa i angažirane umjetničke prakse koje aktivno uključuju različite publike, procese rada temeljene na kolektivnosti i multidisciplinarne suradnje, njen rad inicira interdisciplinarne mreže i često zahtijeva od publike aktivnu suradnju i “dovršavanje” djela. www.andreja.org
Sudjelovala je na brojnim značajnim međunarodnim izložbama: Documenta 11, Kassel; Manifesta 4, Frankfurt; 8. istanbulski Bijenale, Istanbul; 10. trienale Indije, Jaipur; Liverpoolski Bienale, Liverpool; Day Labor, P.S.1, New York…
Radno vrijeme Galerije Nova
utorak-petak: 12-20h, subota: 11-14h
Izložba je otvorena do 30/6/2014.
Čitaonica Početi najbolje što se može
Kao prateći sadržaj izložbe Početi najbolje što se može u prostoru Showrooma Galerije Nova biti će organizirana čitaonica. Glavninu sadržaja čitaonice činit će knjige koje su, prema izboru partnera projekta, nužna literatura za početak ozbiljnog proučavanja područja radničkih prava i sindikalizma, feminističkih praksi, teologije oslobođenja i angažirane umjetnosti. Publikacije su preporučili i sudjelovali u njihovu prikupljanju: grupa Direktna demokracija u školi, BRID i Novi sindikat, Ženska fronta za radna i socijalna prava, Branko Sekulić, Irena Bekić, Tomislav Medak, Centar za ženske studije, zarez i WHW.
Radno vrijeme čitaonice
četvrtak i petak: 12-20h, subota: 11-14h
Čitaonica je otvorena do 30/6/2014.
Direktna demokracija u školi
Dijana Ćurković, koautorica početnice direktne demokracije, lektorica i jedna od voditeljica diskurzivnog programa
Hrvoje Jurić, koautor početnice direktne demokracije i jedan od voditelja diskurzivnog programa
Bruna Nedoklan, koautorica početnice direktne demokracije i autorica Karte svjetskih primjera promjena
Sanela Planinčević, koautorica početnice direktne demokracije i web karata
Zdravko Popović, koautor početnice direktne demokracije i jedan od voditelja diskurzivnog programa
Izvor Rukavina, koautor početnice direktne demokracije i web karata
Novi sindikat
Tomislav Kiš, stručni savjetnik projekta
Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju (BRID)
Bojan Nonković, koautor sindikalne početnice
Igor Livada, koautor arhiva borbe
Jovica Lončar, koautor sindikalne početnice i moderator filmske projekcije i diskusije
ZMAG
Gordana Dragičević , Sunčana Pešak i Dražen Šimleša, autori početnice održivog življenja
Katerina Duda, koautorica istraživanja samoorganiziranih zajednica i koautorica početnice za samoorganiziranje
Željka Kelkedi, koautorica istraživanja samoorganiziranih zajednica
Irena Bekić, autorica početnice angažirane umjetnosti
Branko Sekulić, autor početnice za kontekstualnu teologiju i jedan od voditelja diskurzivnog programa
Feministička fronta, koautori/ce feminističke početnice
Ženska fronta za radna i socijalna prava, koautori/ce feminističke početnice i koncepta tribine Perspektive novog sindikalizma
Tomislav Medak, autor početnice Pravo na grad
Feri Alija, Karlo Babić, Igor Bezinović, Ljubomir Grgurević, Juraj Katalenac, Davor Kristijan, Davor Popdanovski, Nikola Ptić i Hrvoje Radovanović, koautori tekstova Karte svjetskih primjera promjena
Ivica Hrg, programiranje web sučelja
Dejan Janković, dizajn weba
produkcija: MAPA i Što, kako i za koga/WHW
Martina Kontošić, asistentica produkcije @WHW
Video Što je meni naša borba dala?
autorica koncepta: Andreja Kulunčić
snimatelji: Martin Beroš i Bruna Nedoklan
montaža: Maida Srabović
koordinator sudionika: Bojan Nonković
sudionik videa, suradnik na konceptu i sukoordinator sudionika: Tomislav Kiš
sudionici u videu: Dragutin Varga (Itas); Ivan Grošek (Jedinstvo); Minja Saracco (Pirotehničari); Marinko Vidaković (bivši zaposlenik Croatia Busa)
asistentica produkcije: Martina Kontošić / WHW
produkcija: Što, kako i za koga/WHW i Udruga MAPA
Kinoklub Zagreb, najam opreme
Zagreb, 2014.
Izložba te program predavanja, tribina, radionica i projekcija dio su višegodišnjeg suradničkog projekta Početi najbolje što se može (kako govorimo o fašizmu?) u suradnji s programom Estetike otpora i arhiva WHW-a.
Program su podržali:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport
Evropska kulturna fondacija/ECF
Ministarstvo kulture RH
Program Evropske Unije Kultura 2007-2013
Hrvatski audiovizualni centar/HAVC
Program Galerije Nova i udruge WHW podržavaju
Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva
Zaklada Kultura nova
Program Galerije Nova suorganiziraju WHW i AGM