KUSTOSICA:
Branka Stipančić
Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb
četvrtak, 04/04/2019.
20h otvorenje izložbe
utorak, 09/04/2019.
18h Branka Stipančić, vodstvo kroz izložbu
radno vrijeme galerije:
uto – pet: 12 – 20 sati
subota: 11 – 19 sati
Dimitrije Bašičević bio je povjesničar umjetnosti, kritičar i kustos Galerije suvremene umjetnosti u Zagrebu, i u posljednjih trideset godina postupno je stjecao svjetsku slavu kao Mangelos noartist. Hrvatska publika pamti njegovu retrospektivnu izložbu u Galeriji suvremene umjetnosti 1990. godine na kojoj su predstavljene sve teme njegova velikog opusa: Pejzaži rata i smrti, Tabulae rasae, Negacije slikarstva, Abecede, Nostories, Phenomenon Picasso itd. kao i dvije monografije: Mangelos, GSU, Zagreb, 1990., Mangelos no. 1 – 9 ½, DAF, Zagreb, 2007.
Mangelosova samostalna izložba u Galeriji Nova bavi se posljednjom dekadom njegova rada: manifestima, tezama, projektima i bilješkama koje je pisao sedamdesetih godina na drvenim tablama i novinskim isječcima, globusima i u crno prebojanim tiskanim knjižicama. U Manifestima umjetnik je sve više inklinirao teorijskom određivanju pojmova, a kao kustos je u to vrijeme pratio konceptualnu umjetnost i posebno fotografiju. Podržan mlađom generacijom često je izlagao u alternativnim prostorima koje su vodili umjetnici. U Manifestima je dijalogizirao i sporio sa svime što je proučavao, a njegov je raspon interesa bio velik, od filozofije i umjetnosti do psihoanalize, biologije i fizike… U specifičnoj formi izražavanja i vrlo subjektivističkim stavovima afirmirao je svoju teoriju o drugoj civilizaciji: o razvoju društva i nerazvoju umjetnosti, odnosno krizi i smrti umjetnosti, objašnjavajući to jazom između dviju civilizacija: ručnoradne i mašinske od kojih je prva zasnovana na starom, naivnom i metaforičkom, a druga na funkcionalnom mišljenju. Humor i ironija bili su prisutni u načinu kojim je izlagao svoje misli: kritizirao je autoritete i kombinirao različite strane jezike u raskoraku između pretenciozne poruke i duhovite rečenice. Svjestan da takvo pisanje nije odraz preciznosti funkcionalnog mišljenja za koje se zalagao, sažeo je svoje manifeste u kratke i jasne forme koje su stale na njemu važnu podlogu – globus.
Promatrajući ovaj značajni opus može se primijetiti da se Mangelos, prelazeći put od monokromnih crteža do filozofskih misli, povremeno više približavao osjećaju apsurda egzistencijalnog nihilizma, povremeno duhu Gorgone i Fluxusa, a u sedamdesetim godinama konceptualizmu. Likovno vrlo koherentno djelo, jedinstveno je po svojoj otvorenoj dijaloškoj formi, intelektualnoj nezavisnosti i poticajnom skepticizmu. U stvaranju svog vlastitog jezika i pravila, neosvrćući se na konvencije, Mangelos je stvorio sasvim autentično djelo koje je sam okarakterizirao kao “noart.” B.S.
Dimitrije Bašičević (1921., Šid – 1987., Zagreb) živio i radio u Zagrebu. Bio je član neoavangardne grupe Gorgona, aktivne u Zagrebu između 1959. i 1966. godine. Samostalne je izložbe imao u prestižnim muzejima i galerijama: Galerie Martin Janda, Beč (2016.), Peter Freeman Gallery, New York (2016., 2012., 2001.), Fundacíò Antoni Tàpies, Barcelona (2004.), Kunsthalle Fridericianum, Kassel (2004.), Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto (2003.), Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz (2003.), itd. Sudjelovao je na mnogim grupnim izložbama kao što su: Guernica, Musée national Picasso, Paris (2017. – 2018.), Modernitées plurielles 1905- 1970, Centre Pompidou, Paris (2015.), Transmissions: Art in Eastern Europe and Latin America 1960 – 1980, The Museum of Modern Art, New York (2015.), Museum of Parallel Narratives: In the Framework of L’Internationale, Museu d’Arte Contemporani de Barcelona (2011.), Promises of the Past, The National Centre for Art and Culture Georges Pompidou, Paris (2010.), Eye on Europe: Prints, Books & Multiples/1960 to Now, The Museum of Modern Art, New York, (2006.), 54th Carnegie International, Pittsburgh (2004. – 2005.).
Njegovi radovi nalaze se u kolekcijama: Tate Modern (London), Musée Georg Pompidou (Paris), The Museum of Modern Art (New York), Museu de Arte Contemporânea de Serralves (Porto), Carnegie Museum of Art, Pittsburgh itd. Godine 2003. izdane su monografije na engleskom, njemačkom, španjolskom i portugalskom jeziku. Povodom Mangelosove izložbe u Beču Galerija Martin Janda tiskala je publikaciju Mangelos – Manifestos, Theses, Projects and Notes autorice Branke Stipančić.
Zahvaljujemo na posudbi radova Mariju Bruketi, Branki Stipančić i Goranu Trbuljaku.
Program podržavaju:
Foundation for Arts Initiatives
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Zaklada Kultura nova