GOŠĆA:
Jelena Vesić
Showroom Galerije Nova, Teslina 7, Zagreb
13/02/2019, 19h
Biti suvremen znači živjeti s vremenom i u vremenu, živjeti unutar svoje sadašnjosti, ali ono pretpostavlja i izvjesnu solidarnost u vremenu, dijeljenje određenih trenutaka s prošlošću i budućnošću. Živeći u sadašnjem trenutku u kojem je splasnulo obećanje povijesnog napretka i bolje budućnosti dobivamo iluziju da živimo u eri apsolutne-krono-demokracije, u kojoj se čini kako se svi povijesni trenuci mogu dosegnuti i može im se lako pristupiti, kako su pripremljeni da ih se izvede, doživi i konzumira. Naše uspomene se simuliraju i sastavljaju od različitih prošlosti koje se spektakularno predstavljaju u TV pregledima nalik na reality show na tome namijenjenim History Channels-ima™. Sve, uključujući i Prvi svjetski rat, sad se ponovo vrti – i „ovaj put u boji“. Prošlost je postala igralište za političke fantazije – ponovno odigrana, ponovno napisana, ponovno zamišljena. Od 1990-ih ovaj teren zaigrane imaginacije proširio se na modu povijesnog revizionizma, evoluiravši u suvremenu eru proizvodnje alternativnih činjenica.
Je li moguće izraziti solidarnost u vremenu izvan puke komemoracije?
Projekt solidarnosti jugoslavenskog naroda s narodom Latinske Amerike koje su Darinka Pop-Mitić i Jelena Vesić istraživale te javno predstavljale posljednjih godina bio je dio programa tribina Studentskog kulturnog centra (SKC) u Beogradu. Riječima urednika programa Mila Petrovića, tribina je „nudila mjesto slobodnomislećeg javnog govora, intelektualne rasprave i društvenog aktivizma“.
Događanje o solidarnosti jugoslavenskog naroda s narodom Latinske Amerike bilo je jedna perjanica vala svjetske solidarnosti s Čileom nakon pada vlade Salvadorea Allendea i početka diktature Augusta Pinocheta. Decenija 1970-ih bila je era najgorih vojnih diktatura u zemljama Latinske Amerike, vrijeme kad su mnoge političke izbjeglice pobjegle u Europu te osim društvene skrbi i sigurnosti u širem smislu, u određenim krugovima dobile i solidarnu pomoć za promociju i agitaciju za svoje političke ciljeve.
Jelena Vesić je nezavisna kustosica, autorica, urednica i predavačica. Djeluje u polju izdavaštva, istraživačke i izložbene prakse koja prepliće političku teoriju i suvremenu umjetnost. Njezine posljednje izložbe su Priča o kopiji (Story on Copy, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart) i Mi smo obitelj (We are Family) s Natašom Ilić predstavljena u Pawilion, Poznan kao dio www.d-est.com. Vesić je kurirala Lecture Performance (MoCA, Beograd i Kölnischer Kunstverein, s Anjom Dorn i Kathrin Jentjens) kao i projekt skupne izložbe Političke prakse (post) jugoslavenske umjetnosti (Political Practices of (post-) Yugoslav Art), koja kritički propituje povjesno umjetničke koncepte i narative o jugoslavenskoj umjetnosti nakon raspada Jugoslavije. Njezina posljednja knjiga O neutralnosti (On Neutrality) s Vladimirom Jerićem Vlidijem i Rachel O’Reilly dio je edicije Nesvrstana modernost (Non-Aligned Modernity) Muzeja suvremene umetnosti u Beogradu.
Program podržavaju:
Erste Stiftung Vienna
Foundation for Arts Initiatives
Gradski ured za kulturu Grada Zagreba
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Zaklada Kultura Nova