Što danas znači biti političan?
Što danas znači biti političan?
Što danas znači biti političan?
Što danas znači biti političan?

Zanny Begg

Što danas znači biti političan?

projekcije filmova uz predavanje, Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

utorak, 12/02/2013, 19h

Download [500 kB]

Zanny Begg (rođena 1972., živi i radi u Sidneyju) je multidisciplinarna umjetnica, spisateljica i aktivistica. U galeriji Nova će predstaviti nekoliko recentnih autorskih i koautorskih videa koja postavljaju ključna pitanja o ekonomskoj, političkoj, rasnoj i društvenoj nejednakosti i mogućnostima alternativne društvene organizacije. U svom radu Zanny Begg se služi humorom, crtežima i nađenim kulturalnim artefaktima kako bi istražila impakte globalnog kapitalizma, te načine drukčijeg življenja i bivanja u svijetu. Zanny često surađuje i traži dijalog sa zajednicama u kojima se njezin rad bazira, s ljudima koji ga oblikuju i/ili s njegovim gledateljima. Njezin rad sondira društvenu i prostornu arhitekturu života u urbanim okolinama i propituje što danas znači biti političan.

www.zannybegg.com

The Right of Passage
Zanny Begg i Oliver Ressler
20 minuta, 2013.

Najbizarniji aspekt današnjih kapitalističkih društava je trajnost današnjeg oblika nacionalne države, umjetnog mehanizma koji stvara i održava zone političke, društvene i ekonomske nejednakosti. Glavni element funkcionalnosti nacionalne države je dodjeljivanje državljanstva – i njegovo oduzimanje. No možemo li zamisliti svijet bez granica, bez nacionalne države i njezina monopola na pravo državljanstva?
U svom trećem suradničkom filmu Zanny Begg i Oliver Ressler usredotočuju se na borbu za stjecanje državljanstva, istodobno propitujući implicitno isključujuću prirodu tog pojma. The Right of Passage dijelom se sastoji od intervjua s teoretičarima migracije: Ariellom Azoulay, Antoniom Negrijem i Sandrom Mezzadrom. Ti intervjui polazište su za raspravu u Barceloni, jednom od evropskih gusto naseljenih multikulturalnih gradova, s ljudima koji žive “bez papira”. Film je snimljen noću, u urbanom krajoliku kao mračnoj praznini u kojoj oni koji su marginalizirani i isključeni mogu artikulirati svoj odnos prema arbitrarnosti nacionalnog identiteta i državljanstva. Za projekt je odabrana Španjolska jer tetura na rubu financijskog kolapsa i iskušava granice evropske kohezije.
Naslov The Right of Passage odnosi se na obrede ili “rites of passage” koji označavaju važne prijelaze na putu prema sebstvu. Zamjena “rites” s “rights” naznačuje da sloboda kretanja mora postati pravo koje se odobrava svakome – bez obzira na mjesto rođenja. Film istražuje ta putovanja i pritom ne mijenja samo one koji polaze na njih nego i mjesta koja posjećuju.

The Focus Group
7 minuta, 2010.

Edward Bernays, nećak Sigmunda Freuda, slavan je po eseju kojim je utemeljio umijeće odnosa s javnošću: “The Engineering of Consent”. Objavljivanjem tog članka došlo je do prelaska s ujaka na nećaka, s psihologije na oglašavanje, i žarište se premjestilo sa svijesti na povezanost između svijesti i novčanika.
Globalna financijska kriza ističe neke trajne probleme s kapitalističkom ekonomijom, ali u diskursu o današnjoj krizi malo se spominje njezin tradicionalni pandan: socijalizam. Kako bi rekao Bernays, socijalizam očito ima problem s odnosima s javnošću.
No, možemo li rebrandirati socijalizam? The Focus Group je ironičan pogled na mogućnosti revolucije u 21. stoljeću: uz pomoć anketne skupine samoproglašenih revolucionara istraživalo se mogućnost marketinške kampanje za socijalizam. Naravno, ta šala je dvosjekli mač – ruga se ne samo nimalo marketinškoj prirodi socijalizma nego i manipulacijskoj i prisilnoj prirodi samog marketinga. The Focus Group propituje probleme na koje nailazimo čak i kad sanjamo o alternativi brendiranom svijetu u kojem živimo.

Emeraldtown: Gary, Indiana
Zanny Begg i Keg de Souza
22 minuta, 2010.

Iz prikaza Emeraldtowna Melanie Oliver u Column Magazineu: “U ovaj portret Garyja utkani su kratki intervjui sa stanovnicima i isječci iz filma The Wiz. Snimljen u produkciji Motowna, taj film diči se u potpunosti afroameričkom postavom, uključujući i Dianu Ross u ulozi Dorothy, koja je značila i kritiku rasnih odnosa u američkom društvu, u očitom kontrastu s poznatom verzijom Čarobnjaka iz Oza iz 1939. Štoviše, dok se Baumova knjiga The Wonderful Wizard of Oz (1900.) obično tumači kao američka bajka o samopouzdanju, postoji i teorija da je napisana kao parabola o uvođenju zlatnog standarda krajem 19. stoljeća. The Wiz to ističe i provodi izravnu suvremenu analogiju s kapitalističkom ekonomskom strukturom. U svjetlu aktualnih posljedica globalne financijske krize 2008., rasprave o legitimnosti takvog sistema i danas su od kritične važnosti.

You Are Here koristi The Wiz kako bi povezao tu analogiju društva sa zamršenom poviješću grada Garyja i s odnosom između uglavnom afroameričkog stanovništva, korporacije US Steel i bivšeg stanovnika Michaela Jacksona, pri čemu se nazire komplicirano postindustrijsko naslijeđe grada. Tako nastaju i elementi zabave u projektu i stvara se zamršena mreža asocijacija između raznih likova, fikcijskog zapleta i načina na koji se taj prikaz može interpretirati svojom primjenom na stvarnost pitanja i izazova s kojima se grad suočava. Michael Jackson poistovjećen je sa Strašilom, ljubaznim i velikodušnim likom, ali očito mu nedostaje mozak; korporaciju US Steel predstavljao je Limeni – hladan, krut i u očajničkoj potrazi za srcem; a stanovnike Garyja usporedilo se s Lavom, kojem nedostaje hrabrost. Smaragdne skulpture u izložbenom prostoru referirale su se na one prikazane u filmu i stvorile kontekstualnu vezu, tako da oni koji gledaju video mogu svojim osobnim pričama pridonijeti kolektivnoj memoriji.
Povezanošću s tom poznatom američkom bajkom i njenim raznim verzijama, različitim perspektivama i različitim razdobljima, projekt je uspio općenitije progovoriti o činu prikazivanja. Na primjer, početna sekvenca The Wiza prikazuje zidni grafit s kojeg oživljuju Munchkini kad Dorothy nesvjesno ubije Zlu Vješticu Istoka. Film Emeraldtown grupe You Are Here također počinje muralom, u ovom slučaju naručenim za njihov projekt ReMake Estate u Garyju. Oba filma postavljaju čin prikazivanja kao vitalan – u prvom primjeru kao ograničenje, a drugom kao osnaženje.

Podrška:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport grada Zagreba
Hrvatski audio vizualni centar
Ministarstvo kulture Republike Hrvatske
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društa
Program Europske Unije Kultura 2007-2013
Zaklada "Kultura nova"

Sve događaje u galeriji Nova zajedno organiziraju WHW i AGM