Potkopavanje kategorija, paralelno uspostavljanje i negiranje kategorizacije
Potkopavanje kategorija, paralelno uspostavljanje i negiranje kategorizacije

Josef Dabernig

Potkopavanje kategorija, paralelno uspostavljanje i negiranje kategorizacije

umjetnička prezentacija, Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

srijeda, 3/4/2013., 19 h

Download [1 MB]

u sklopu izložbe
Slatke šezdesete: priče i pouke
Anna Artaker, Josef Dabernig, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, David Maljković, Emeka Ogboh, Uriel Orlow
12/4 - 18/5/2013.
kustosi: Georg Schöllhammer i Što, kako i za koga/WHW

Budući da sam obrazovan kao (još uvijek figurativan) kipar, u svojoj praksi osamdesetih godina počeo sam istraživati kompleksne prostorne modele na osnovi arhitektonskih krajolika koji se transformiraju matematičkim principima. Početkom devedesetih skulpturalna primjena godinama je bila ograničena upotrebom sustava aluminijskih rešetki, pozajmljenog s gradilišta. Taj tehnički pristup kasnije se proširio na periodično bavljenje primijenjenom praksom u obliku izložbe – ili unutarnjom dekoracijom, uvijek usredotočen na strukturalni i konstruktivni aspekt.
Možda kao svojevrsna antiteza tako krutom i hermetičnom izrazu, sredinom devedesetih počeo sam snimati kratke filmove. Pritom je strukturalna tendencija u pozadini katkad zaigranih naracija. Usporedo s tim prikupljao sam fotografsku arhivu, kao dugoročan projekt segmentiranih panoramskih kadrova koji su trenutačno izloženi u Kunsthaus Graz. U svoja istraživanja postupno sam uključivao privatne stvari ili opsesije, poput pedantnih popisa potrošenog benzina ili popušenih cigareta, tekstova koje sam pažljivo prepisivao u rukopis, a trebam spomenuti i da su kao filmski glumci nastupali moji rođaci i prijatelji.
Tako se čini da forma rešetke daje okvir heterogenom pristupu. On u isti mah može biti prijenosnik s pojedinačnog na opće. Na ovitku mog kataloga objavljenog 2005. urednica Barbara Steiner postavila je u prvi plan vezu između medija filma, fotografije, teksta, objekta i gradilišta.1 U njezinoj logici, njihova konceptualna povezanost odgovara poništavanju pojedinačnih kategorija.
J. D.

1 Dabernig, Josef: Film, Photo, Text, Object, Construction, Leipzig: Galerie für Zeitgenössische Kunst, 2005. Krakow: Bunkier Sztuki, Innsbruck: Galerie im Taxispalais, 2006; Buchhandlung Walther König, 2005.

Josef Dabernig rođen je 1956. u Kötschach-Mauthenu u Austriji. Živi i radi u Beču. 1981. diplomirao je kiparstvo na Likovnoj akademiji u Beču. Njegov kiparski diskurs postupno se rastapao u razne medije, kao što su fotografija, tekst i građevina. 1996. počeo je snimati kratke filmove i prikazivati ih na festivalima kao što su Locarno International Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, International Film Festival Rotterdam i Toronto International Film Festival. Njegov film Hypercrisis nominiran je za European Film Awards na Venecijanskom filmskom festivalu 2011. Dabernig je sudjelovao na brojnim izložbama: Manifesta 3 u Ljubljani 2000, na Venecijanskim bijenalima 2001. i 2003. te na Gwangju bijenalu 2012.

Izložba je dio međunarodnog suradničkog projekta Slatke šezdesete (2010.-2013.) koji podržava Europska unija, a pokrenuo ga je tranzit.at iz Beča uz sudjelovanje WHW-a i Anadolu Kültür iz Istanbula.
http://at.tranzit.org/en/sweet_sixties/

Slatke šezdesete su podržali:
Allianz Kulturstiftung
Austrijski kulturni forum-Zagreb
Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur
Erste Foundation
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport
Ministarstvo kulture RH
Program Europske Unije Kultura 2007-2013

Program Galerije Nova i udruge WHW podržavaju:
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva
Zaklada Kultura nova