Avi Mograbi , Z32, 2008.
Avi Mograbi , Z32, 2008.

Koliko fašizma?

22/02-30/03/2013.

Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

Milijana Babić, Lawrence Abu Hamdan, Gert Jan Kocken, Avi Mograbi, Milica Tomić

Dokukino, Preradovićeva 5, Zagreb

Gostovanje Avija Mograbija

Avi Mograbi jedan je od najzanimljivijih izraelskih dokumentarista i umjetnika, ali i angažirani svjedok sukoba na Bliskom istoku, specijaliziran za hitne, strastvene dijagnoze stanja nacije i tijeka izraelsko-palestinskog sukoba. Izrazito kritičan spram izraelskog tretmana Palestine, Mograbi je poznat po uključenosti u svojim filmovima, kao redatelj i kao građanin koji se trudi razumjeti ili smisleno sintetizirati sve što svjedoči i snima. Njegov je drugi zaštitni znak šokantan humor, i to baš u trenucima dok govori o nepravdi.
Filmovi Avija Mograbija prikazivani su na brojnim međunarodnim festivalima, među kojima su i najugledniji filmski festivali u Berlinu, Veneciji i Cannesu.

subota, 23/02/2013.
16h masterclass s Avijem Mograbijem, Između filma i umjetnosti
19 h projekcija filma Z32 [2008. • 81’]
21 h projekcija filma Avenge But One Of My Two Eyes [2005. • 100’]
nakon projekcija slijede razgovori s autorom

nedjelja 24/02/2013.
19 h Avenge But One Of My Two Eyes [ 2005. • 100’ ]
21 h Z32 [ 2008. • 81’ ]

filmovi se prikazuju s hrvatskim prijevodom

Avenge But One of My Two Eyes
r. Avi Mograbi, Izrael/Francuska, 2005., 100'
U opkoljenom El-Bireu za vrijeme “Operacije Obrambeni zid”, agresivnog protunapada IDF-a na okupiranim teritorijima tijekom Intifade “El Aqsa”, Palestinac Issa, koji nikad ne bi nosio oružje opasnije od kamere, tjednima je zatvoren u svom domu za vrijeme policijskog sata i jedino "olakšanje" su mu bombaši samoubojice.
Obitelj sjedi za drvenim stolom pokraj Samsonova groba i modelira njegovu priču u glini. Žena koja krvari želi proći kroz kontrolnu točku i ući u kola hitne pomoći koja je čekaju, a metalni glas iz oklopnog vozila zapovijeda joj da se okrene i ode. Skupini židovskih dječaka i djevojčica iz Britanije na vrhu Masade u osvit dana, vodič naređuje da zatvore oči i zamisle svoje opkoljene pretke. Vojnici na kontrolnoj točki Shavey Shomron okružuju režisera, pružaju ruke ne bi li mu uzeli kameru, i iznenada odlaze. Stara Palestinka koja želi posjetiti kćer na drugoj strani ograde satima čeka kraj zatvorenih vrata, na kraju se slomi i poželi da je mrtva. Mladi židovski vjernici, okupljeni oko Samsonova groba, kasno noću oko vatre plešu uz zvukove gitare, veličaju Samsona osvetnika, silnika, junaka koji je poubijao Filistejce. Razredi palestinske djece stoje u podne kod ograde i čekaju da vojna patrola otvori vrata kako bi se mogli vratiti kući, ali vojnici samo stoje i ne otvaraju ih...
Avenge But One of My Two Eyes posjećuje tri poprišta na vrhuncu Intifade “El Aqsa”: praksu kulta Masade, obnovljenu sredinom četrdesetih godina prošlog stoljeća i isprepletenu s vodećim cionističkim diskursom; stanje potlačenosti i opsade palestinskog naroda na okupiranim teritorijima, te vjerski i sekularni kult Samsona, tj. “junaka Samsona”. Stvarna mjesta, vremena i situacije prožimaju se i integriraju, predstavljajući izraelsku stvarnost kakva jest: zamršena, nasilna, samoubilačka.

Z32
r. Avi Mograbi, Izrael/Francuska, 2008., 81'

Dokumentarni film Z32 (2008.) Avija Mograbija iznosi potisnutu pozadinu sistemskog nasilja i sredstava njegova pojedinačnog provođenja, postavljajući pitanje njegovih osobnih i kolektivnih posljedica. Film je naslovljen prema akciji u kojoj su palestinski policajci ubijeni u osvetu za ubojstva nekoliko izraelskih vojnika. Glavni lik u Z32 je mladić, bivši pripadnik elitne izraelske vojne jedinice koja je sudjelovala u akciji. Jezgra filma je protagonistovo priznanje u kojemu su pitanje osobne i kolektivne krivnje i žudnja za oprostom isprepleteni s prisjećanjem nasilja, koje je tim više nepodnošljivo zato što je prožeto određenim užitkom. Mograbi se često i sam pojavljuje u svojim filmovima, propitujući dvosmislenost svoje uloge i položaj svoje etičke uključenosti u društvenu i političku stvarnost koju prikazuje u filmovima. U Z32 on dodatno razrađuje taj brehtovski efekt, potpisujući komentar orkestrom koji svira u dnevnoj sobi. Digitalne maske u cijelom filmu prekrivaju lica dvoje protagonista, vojnika i njegove djevojke. Odustajući od izraza lica protagonista, koji u dokumentarnim filmovima pružaju dojam autentičnosti i mogućnost suosjećanja, Z32 postaje ne samo film o inkriminiranom Drugom nego i radikalno rastakanje ideje o “kameri kao svjedoku”.

Gostovanje Avija Mograbija suograniziraju Dokukino, Restart i WHW .

Gostovanje Avija Mograbija je dio dvogodišnjeg projekta pod nazivom Početi što bolje možemo (Kako govorimo o fašizmu?), koji Što, kako i za koga/WHW provodi u suradnji s Tensta Konsthallom iz Stockholma i Grazer Kunstvereinom iz Graza.

projekt su podržali:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport
Hrvatski audio vizualni centar
Mondriaan Fund
Ministarstvo kulture RH
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva
Program Europske Unije Kultura 2007-2013
Zaklada Kultura nova