Htjeli smo radnike, a došli su nam ljudi
 

Htjeli smo radnike, a došli su nam ljudi

projekcija filmova i diskusija, Galerija Nova, Teslina 7, Zagreb

srijeda, 04/12/2013., 18h

Đuro Gavran
: Htjeli smo radnike, a došli su nam ljudi, 2011., 28’
María Ruido: Amphibious Fictions, 2005., 33'

u diskusiji sudjeluju:
Đuro Gavran, režiser
Iva Zenzerović Šloser, voditeljica Mirovnih studija
Mario Iveković, predsjednik Novog sindikata

koncepcija i moderacija: Martina Kontošić (WHW)

Kako se nisko plaćeni poslovi i poslovi u neformalnoj ekonomiji odražavaju na status paradigmatski prekarnih zanimanja? Kakav je pravni i društveni odnos prema migrantima u Hrvatskoj i u Europi? Koja je uloga sindikata danas kada nesigurnost radnog mjesta i nizak prag zaštite radnika čine prekarnost sve prisutnijim uvjetom suvremenog tržišta rada? Koja je u tom kontekstu pozicija umjetnika, umjetnosti i kulturnih radnika? Na koji način se umjetnost odnosi prema temi migrantskog rada? Kako prikazati problem i pritom izbjeći viktimizaciju subjekta?  U kojem trenutku umjetnička forma počinje kompromitirati angažirani sadržaj?

U sklopu čitaonice i video arhiva u Showroomu bit će prikazana dva filma, uz prateću diskusiju potaknutu navedenim pitanjima.

Đuro Gavran: Htjeli smo radnike, a došli su nam ljudi,  2011., 28’
scenaristi: Miljenka Čogelja i Đuro Gavran
produkcija: Hulahop i Centar za mirovne studije

Kroz primjer odnosa Slovenije prema radnicima iz Bosne i Hercegovine dokumentarni film Đure Gavrana prikazuje zakonom dozvoljeno iskorištavanje i uskraćivanje osnovnih socijalnih prava ljudima koji iz druge države dolaze u Sloveniju raditi teške i slabo plaćene poslove. Problem je prikazan iz pozicije samih radnika, uključenih aktivista i umjetnika, te uz komentare lokalnih političkih figura.

Đuro Gavran živi i radi u Zagrebu kao slobodni umjetnik u području multimedije. Diplomirao je na Grafičkom fakultetu u Zagrebu i magistrirao režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Izlagao je na brojnim izložbama i filmskim festivalima. Htjeli smo radnike, a došli su nam ljudi osvojio je nagradu za najbolji kratki film na festivalu CineMigrante 2013. u Buenos Airesu. Dokumentarni film Presuda, premijerno prikazan na Roterdamskom filmskom festivalu, osvojio je nekoliko nagrada u regiji.

María Ruido: Amphibious Fictions, 2005., 33'
produkcija: Ajuntament de Terrasa / Hangar (Barcelona)

Na primjeru tekstilnih radnica u španjolskim gradovima Terrassi i Mataróu María Ruido istražuje društvene, ekonomske i emotivne promjene kao posljedice izmijenjenih uvjeta proizvodnje, uzrokovanih restrukturiranjem sektora 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća kada su brojne tvornice zatvorene, a proizvodnja se preselila u domove bivših radnica. Film prikazuje kako neformalne ekonomije tekstilne industrije (poznatije pod nazivom sweatshops) nisu posljedica dolaska stranih radnika, već štetnih i svjesnih ekonomskih mjera.

María Ruido je umjetnica i redateljica koja se bavi društvenim, kulturnim i rodnim identitetom i procesima racionalizacije transnacionalnog kapitalizma. Istražuje imaginarij rada postfordističkog oblika kapitalizma. Živi i radi u Tunisu i Barceloni.

kustosica: Martina Kontošić@WHW

Ovo je posljednja prilika da u Showroomu pogledate i radni arhiv / čitaonicu s knjigama i publikacijama na temu rada i prava radnika.

U prikupljanju materijala sudjelovali su: CESI - Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje; CŽS - Centar za ženske studije; BRID - Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju; CRS - Centar za radničke studije; CMS – Centar za mirovne studije i HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje, Zarez, Što čitaš?

***
Program je dio višegodišnjeg međunarodnog projekta pod nazivom Početi što bolje možemo (Kako govorimo o fašizmu?), u suradnji s programom WHW arhiva i čitaonice.

Podrška:
Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport
Ministarstvo kulture RH
Europska kulturna fondacija
Program Europske Unije Kultura 2007-2013

Program Galerije Nova i udruge WHW podržavaju:
Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva
Zaklada Kultura nova

Program Galerije Nova suorganiziraju WHW i AGM

Posebna zahvala Centru za mirovne studije i Hulahopu